Bezienswaardigheden

VOC Verleden Hoorn
Overal ter wereld heeft de Verenigde Oost-Indische Compagnie zijn sporen achtergelaten. Ook in Noord Holland. Nadat de Portugezen aan het einde van de vijftiende eeuw de zeeweg naar Azië hadden gevonden, ontstond in Europa een bloeiende specerijenhandel. Koopvaarders uit belangrijke havenplaatsen als Hoorn, Enkhuizen en Amsterdam bevoeren alle Europese kusten en dreven overal handel.

In 1602 werd de VOC opgericht. De compagnie ontwikkelde zich met vestigingen in Middelburg, Delft, Rotterdam, Amsterdam, Hoorn en Enkhuizen en tientallen handelsposten in de Oost tot grootste handelsmaatschappij ter wereld. Met Hoorn en Enkhuizen als belangrijke havensteden lag het zwaartepunt van de VOC in het noorden van Holland. Hoorn werd de hoofdstad van West Friesland waardoor er kamers werden gevestigd van de VOC en de WIC (West-Indische Compagnie). De herinnering dat Hoorn eens een belangrijke koopmansstad was en een groot aandeel in de nationale welvaart had, is nog steeds zichtbaar door de vele historische overheidsgebouwen, oude pakhuizen en statige herenhuizen in de binnenstad.

Museumstoomtram Hoorn-Medemblik
Museumstoomtram Hoorn-Medemblik belicht de geschiedenis van de stoomtram in Nederland en de rol die het plattelands-railvervoer in de ontwikkeling van ons land tussen 1879 en 1966 heeft gespeeld. De Museumstoomtram heeft een collectie authentiek Nederlands stoommaterieel, de lokaalspoorlijn Hoorn-Medemblik met de gebouwen, seininrichtingen, voorwerpen en archiefmateriaal. In deze presentatie wordt het tijdsbeeld anno 1926 als leidraad gebruikt. Men kan het railvervoer van vroeger zelf beleven door een rit met de stoomtram te maken.

Enkhuizen
In de meest oostelijke punt van de regio ligt Enkhuizen dat de welvaart te danken heeft aan de Zuiderzee in de Gouden Eeuw. In het monumentale centrum is nog steeds veel terug te vinden dat herinnert aan de VOC periode, zoals de 16e eeuwse Drommedaris. Naast de historische binnenstad, toont ook het Zuiderzeemuseum een beeld van het leven en verleden aan zee. Verder ligt in deze stad de basis voor de Enkhuizer Almanak.

Zuiderzeemuseum
Het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen vertelt het verhaal van mensen die vroeger aan de Zuiderzee, het huidige IJssel- en Markermeer, woonden. Ervaar het dagelijks leven van vóór de Afsluitdijk (1932) en beleef op een ontspannen manier hoe mensen vroeger rond, met én van de Zuiderzee leefden. Een bezoek begint met een korte boottocht over het IJsselmeer. Vervolgens ontdekt u op eigen gelegenheid de geschiedenis van de Zuiderzee. Bewonder de huizen, de straten en de haven van toen. Sla zelf een touw. Proef de versgerookte vis en schrijf (weer) eens met een kroontjespen.

Enkhuizer Almanak Museum
In het kleine museum is een permanente expositie ingericht van bijzondere archiefstukken. De eeuwenoude vaste rubrieken van de almanak, zoals bijvoorbeeld de tijdrekening, de stand van de hemellichamen, de watergetijden, het luiden van de poort klokken van Amsterdam of de vertrektijden van de diligences naar Haarlem of Leiden zijn gevisualiseerd met gebruikmaking van actuele technische snufjes. Bladeren door een 17e eeuwse almanak is dus mogelijk.

Westfriese Omringdijk
Dit karakteristieke monument is voor een deel opgenomen in de routes van de vierdaagse. Het ontstaan van het Noordhollandse Landschap is een boeiend verhaal van een voortdurend gevecht tegen water. De vele fraaie dijkjes en poldertjes herinneren daar nog aan. Zo’n achthonderd jaar geleden al lukte het de bewoners van het toen zeer drassige gebied om een groot stuk ervan te beschermen met een ring van dijken: de Westfriese Omringdijk. Tegenwoordig is die ring met al zijn herkenbare littekens van een moeilijke strijd, als een (grotendeels slapend) landschapsmonument in het hart van Noord-Holland Noord nog steeds te bewonderen.

De Schermermolens
Het Schermeer werd tussen 1631 en1635 ingepolderd. Het was de laatste grote droogmakerij uit de zeventiende eeuw. De droogmakerij werd ‘afgepolderd’ in 14 kleinere polders, elk met zijn eigen molen en waterpeil. Bijzonder is, dat er van de 52 molens die het meer droogmaalden, elf bewaard zijn gebleven. Wie iets wil proeven van de overwinning van het land op het water, kan het best beginnen in Schermerhorn, bij de molendriegang aan de Noordervaart. Hier staan nog drie van de molens uit 1631. De middelste is ingericht als Museummolen.

Wagyu-boerderij Het Koeienhuis
Wagyu-boerderij Het Koeienhuis in Benningbroek opent zondag 4 mei haar deuren voor alle deelnemers aan de Fiets4Daagse Hoorn. Alle geïnteresseerden kunnen een kijkje komen nemen in de vrijloopstal ‘De Koeientuin’. Wandelend over de balustrade in de stal, kun je zien hoe de kudde Japanse koeien leeft en geven eigenaren Klaas en Wendy Vlaar je informatie over dit exclusieve veeras uit Japan.

‘Wagyu’ betekent Japanse koe. Het Wagyu-vlees wordt geroemd om zijn bijzondere smaak en gezonde eigenschappen. Het fraai gemarmerde malse vlees zit vol onverzadigde, dus gezonde vetten. Doordat het vlees zoveel smaak heeft van zichzelf, heeft het niet veel nodig. Het Koeienhuis is al 10 jaar fokker van 100% Wagyu-runderen. De kudde is inmiddels uitgegroeid tot meer dan 200 dieren en daarmee is Het Koeienhuis de grootste Wagyu-boerderij van Nederland. De bijzondere vrijloopstal is speciaal voor de Wagyu’s gebouwd, zodat de volwassen runderen en hun kalfjes heerlijk vrij rond kunnen lopen tussen de fruitbomen.

Het verleden glanst in het Westfries Museum
Het Westfries Museum is een museum van de Gouden Eeuw, gehuisvest in één van mooiste monumenten van Hoorn, het in 1632 gebouwde Statencollege. Makkelijk te herkennen aan de rijk versierde voorgevel. Zo imposant als het gebouw aan de buitenzijde is, zo intiem is het binnen. U kunt er heerlijk dwalen door maar liefst 27 zalen, ieder met een eigen sfeer en thema.

De kracht van het museum is de afwisseling. De presentatie van de collectie is sfeerrijk en klassiek. In de tentoonstellingen en activiteiten vliegt het museum de onderwerpen telkens op een eigenzinnige en verrassende manier aan. Deze combinatie van klassiek en eigentijds is de unieke handtekening van het Westfries Museum.

Oostereiland
Het was een primeur voor Europa; zo’n vier eeuwen geleden was Oostereiland het eerste eiland dat in open zee werd aangelegd. Aan het eind van de gouden eeuw was het de bakermat van de roemruchte VOC-rederijen. Vervolgens was de Admiraliteit er ruim een eeuw gevestigd en lagen er oorlogsschepen afgemeerd in de huidige Grashaven. Later werd het het domein van bedelaars, zwervers en boeven.

Nu is het ook de thuishaven van het prachtige schip De Halve Maen.

In 2007 kocht de gemeente het toen leegstaande gevangeniscomplex en liet het de stadsbewoners meedenken over een nieuwe bestemming. Dat werd een combinatie van cultuur, wonen, werken en toerisme. Wat toen bedacht is, is werkelijkheid geworden.

Het rijksmonument heeft een ware metamorfose ondergaan. Gebouwen, kades en terrein gingen compleet op de schop. Fundering en metselwerk werden vernieuwd, de bestemming werd veranderd, het eiland kreeg nieuwe bewoners en gebruikers. Oostereiland leeft meer dan ooit tevoren.

Museumboerderij West-Frisia, Koningspade Hoogwoud
In het prachtige West-Friese landschap even buiten Hoogwoud ligt museumboerderij West-Frisia. U waant zich hier in een bewoonde stolpboerderij anno 1900, waar de geschiedenis herleeft zodra u binnenstapt. Het bijzondere van dit museum is, dat het ontstond door de gedrevenheid van Adriaan Donker. Met zijn grote belangstelling voor de West-Friese cultuurhistorie bracht hij een bezienswaardige collectie bijeen.

Het hart van de boerderij, waar vroeger het hooi werd opgetast, is nu in gebruik als expositieruimte. Deze zomer staat hier allerlei speelgoed van vroeger: een feest van herkenning! Rondom deze voormalige hooiberg zijn stallen en boerenwagens. De zomerstal is ingericht met kaarspersen, arrensleden, gereedschappen en speelgoed. Op het erf vindt u een oude hoogstamboomgaard en een romantisch Maria-kapelletje.

De authentieke uitstraling van boerderij en erf maakt dit tot een bijzondere plek. Tijdens de fietstocht is hier een stempelpost, waar u een kopje koffie of thee kunt drinken met een versnapering erbij.

Roode Steen
De Roode Steen is het markantste plein van Hoorn: een knooppunt van zeven straten en stegen. Belangrijke verbindingswegen uit het binnenland kwamen hier bij elkaar, zoals het Grote Noord en het Grote Oost. De naam Roode Steen ontleent het plein aan een bloederiger activiteit: het voltrekken van vonnissen aan lieden die door het stedelijk gerecht van schout en schepenen waren veroordeeld. Gewoonlijk bestonden die vonnissen uit het afhakken van ledematen of, bij halsmisdrijven, van het hoofd. Dat gebeurde op een rode steen in het plaveisel tegenover het in 1797 gesloopte stadhuis. Nog altijd ligt er een platte, ronde, rode steen naast de sokkel van Jan Pieterszoon Coen.

Mis niets en ontvang het laatste fietsnieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief